Partnerzy serwisu:
Innowacje

Bateryjna rewolucja taborowa na Słowacji

Dalej Wstecz
Partner działu

Partner działu:

Data publikacji:
10-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
10-02-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy/Zdopravy.cz

Podziel się ze znajomymi:

INNOWACJE
Bateryjna rewolucja taborowa na Słowacji
fot. Ventura35 (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
Železničná spoločnosť Slovensko, czyli państwowy słowacki przewoźnik kolejowy, przymierza się do zakupu kilkudziesięciu bateryjnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Będą one mogły pokonać 80 kilometrów bez sieci trakcyjnej. Przetarg na ich dostawę może zostać ogłoszony jeszcze w lutym.

Coraz bardziej restrykcyjna polityka klimatyczna Unii Europejskiej i perspektywa objęcia sektora transportowego systemem opłat za emisje CO2 skłaniają kolejnych przewoźników kolejowych do poszukiwania zeroemisyjnych rozwiązań, które byłyby jednocześnie względnie efektywne ekonomicznie. Duże nadzieje budził do niedawna w tym zakresie wodór, jednak wysokie koszty i ograniczona dojrzałość technologiczna spowodowały, że pomimo licznych atutów wdrażanie rozwiązań wodorowych na dużą skalę w dającej się przewidzieć przyszłości nie jest prawdopodobne.

Optymalnym rozwiązaniem wydaje się dziś powrót do masowej elektryfikacji linii kolejowych przy jednoczesnym wprowadzaniu jednostek bateryjnych na krótkich odcinkach bądź na dłuższych w charakterze rozwiązania przejściowego, poprzedzającego elektryfikację. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” pod koniec ubiegłego roku, České dráhy rozpoczęły eksploatację zespołów trakcyjnych RegioPanter w wersji wyposażonej w akumulatory, co umożliwiło uruchomienie bezpośrednich i jednocześnie bezemisyjnych połączeń z Ostrawy do Veřovicích przez Studénku, Příbor, Kopřivnice i Štramberk.

Zarówno kraj morawskośląski, jak i pozostałe czeskie regiony mają ambitne plany w zakresie wdrożenia jednostek bateryjnych na kolejnych relacjach. W ich ślady zamierzają pójść także państwowe koleje słowackie, czyli Železničná spoločnosť Slovensko, która planuje zakup kilkudziesięciu takich pojazdów. Jak poinformował na początku lutego Ivan Bednárik, doradca ministra transportu, w wypowiedzi dla portalu Zdopravy.cz, stosowny przetarg może zostać ogłoszony w ciągu dwóch tygodni, co oznacza, że jeszcze w lutym będziemy mogli dowiedzieć się, jakich jednostek poszukuje ZSSK i czy o zamówienie będą mogli powalczyć polscy producenci, którzy do tej pory nie produkowali tego typu pojazdów.

Jak zdradził Ivan Bednárik, bateryjne elektryczne zespoły trakcyjne byłyby wykorzystywane przez ZSSK na trasach w rejonie Nitry, Rajca, czy Skalicy, których elektryfikacja nie byłaby uzasadniona. Ich zasięg ma wynosić co najmniej 80 kilometrów, podobnie jak w przypadku bateryjnych RegioPanter eksploatowanych przez ČD. Przedstawiciel resortu transportu powiedział, że ZSSK to spółka akcyjna, która jest przez rząd nadzorowana, a nie zarządzana, dlatego nie może przekazać, ile dokładnie pojazdów pozyska narodowy przewoźnik. Podkreślił jednocześnie, że pojawią się ich “dziesiątki”, co oznacza, że w skali słowackiego systemu kolejowego będziemy mieli do czynienia z prawdziwą rewolucją taborową.

Implementacja jednostek bateryjnych może być szansą na zwiększenie konkurencyjności oferty kolei na wielu relacjach. Tak jak miało to miejsce w przypadku relacji Ostrawa – Veřovice, mogą one umożliwić wyeliminowanie wielu przesiadek, przyczyniając się do skrócenia czasów przejazdu. Pojazdy napędzane silnikami elektrycznymi zapewniają ponadto wyższy komfort jazdy w porównaniu z jednostkami spalinowymi, w których znacznie większa jest emisja hałasu. W Czechach przewoźnicy wymieniający tabor na bezemisyjny mogą ponadto liczyć na nawet 70-procentowe dofinansowanie środków Państwowego Funduszu Ochrony Środowiska (czes. Státní fond životního prostředí) w ramach rządowego programu TRANSGov.
Partner działu

Partner działu:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ogromne zainteresowanie przetargiem na trasę do portu morskiego w Policach

Infrastruktura

Ogromne zainteresowanie przetargiem na trasę do portu morskiego w Policach

Mikołaj Kobryński 05 lutego 2025

Nowe przystanki osobowe w aglomeracji poznańskiej potrzebne na wczoraj

Zintegrowany transport

Są oferty na przebudowę torowiska na Marszałkowskiej

Infrastruktura

Są oferty na przebudowę torowiska na Marszałkowskiej

inf. pras oprac. PP 04 lutego 2025

Niemcy żegnają olej napędowy. DB ma nową stację tankowania biopaliw

Tabor i technika

Kontenerowiec napędzany zielonym amoniakiem już w 2026 roku

Innowacje

Airbus stawia na niskoemisyjne statki w transporcie komponentów

Innowacje

Airbus stawia na niskoemisyjne statki w transporcie komponentów

Mikołaj Kobryński 28 października 2023

Zobacz również:

Ogromne zainteresowanie przetargiem na trasę do portu morskiego w Policach

Infrastruktura

Ogromne zainteresowanie przetargiem na trasę do portu morskiego w Policach

Mikołaj Kobryński 05 lutego 2025

Nowe przystanki osobowe w aglomeracji poznańskiej potrzebne na wczoraj

Zintegrowany transport

Są oferty na przebudowę torowiska na Marszałkowskiej

Infrastruktura

Są oferty na przebudowę torowiska na Marszałkowskiej

inf. pras oprac. PP 04 lutego 2025

Niemcy żegnają olej napędowy. DB ma nową stację tankowania biopaliw

Tabor i technika

Kontenerowiec napędzany zielonym amoniakiem już w 2026 roku

Innowacje

Airbus stawia na niskoemisyjne statki w transporcie komponentów

Innowacje

Airbus stawia na niskoemisyjne statki w transporcie komponentów

Mikołaj Kobryński 28 października 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5